söndag 16 december 2012

PÅ TVÄREN

Randigt är fint. Tvärrandigt är av någon anledning mycket finare.


Under Model 70 åren började jag köpa gamla tidningar tryckta mellan 1968 och 1975. 

Jag klippte ut de bilder som var fina eller roliga. Stoppade dem i plastfickor och satte i pärmar sorterat på innehåll.

Nu har jag ett eget mini 70-tals arkiv. Med bilder som inte finns att hitta någon annanstans. 


Några randiga ur samlingen:







Det är svårt att hitta snedrandiga 70-tals tyger.

Jag lyckades dock komma över ett par mycket fina på Tradera (för 31 spänn...!).


I stället för att köpa tvättlina och sy en enkel kanal beslutade vi alltså att lägga våra sista 600 kr (!) på riktiga gardin-grejjer från Hemtex.


Eftersom jag är patologisk perfektionist var jag tvungen att sy små korta streck rött och vitt för sig.



Så att det inte blev fula röda (eller vita) tråd-ränder tvärs över hela tyget. Det tog en dj*vla tid. Men det var det värt.


Nästa steg - såga till gardinstång (med liten metallsåg).


Sedan förborra och skruva upp skena.


Efter det fick Frasse fästa alla små plastdelar i den fastsydda special-tyg-kanalen och trä upp gardinerna på skenan.



Sedan klart!






2 kommentarer:

  1. Kul att du är tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Detta är helt bananas och helt underbart:

    "Nu har jag ett eget mini 70-tals arkiv. Med bilder som inte finns att hitta någon annanstans."

    SvaraRadera