fredag 2 december 2011

RÄDDA BARN NU PÅ SÖNDAG

Utöver sova, äta och woo-jobba är "FESTIVAL FÖR BARN!" en av tre orsaker till att det varit öde på denna blogg.


"FESTIVAL FÖR BARN!" är en en-dagsfestival. För barn - till förmån för andra barn.

Den äger rum  NU PÅ SÖNDAG DEN 4:E DECEMBER  mellan klockan 12.00 -17.00 på  DIESELVERKSTADEN  i Nacka.





(Al Murphy har illustrerat loggan. Det kan man se på valens ögon, som är samma som på oss i vår bloggillustration)


Alla festivalens medverkande ställer upp gratis. Alla intäkter går oavkortat till organisationen Världens Barn.


På luncher och kvällar har jag engagerat mig som extra press-volontär. Det var ingen som bad mig. Jag kunde bara inte låta bli.

Främst för att Mathias & Bröderna Lindgren ska spela och för att jag känner Åsa Jacobson som är initiativtagare till festivalen.


Innan hon började jobba med "välgörenhet" var hon i många år woo-agent. Här ovan till vänster.

Här nedan på en utställning av woo-illustratören ANNELIE CARLSTRÖM.



Till saken. Jag började förväntansfullt ringa runt till olika tidningar och TV-program.

Jag trodde (vilket med facit i hand var extremt naivt) att festivalen och Åsa skulle bli hett villebråd efter min press-bearbetning.



Jag trodde att vi skulle få gratisannonser. I DN och Svenska Dagbladets kulturdelar.

Att tidningen Metro skulle vilja göra en intervju med Åsa kändes inte orimligt.



'Överarbetad ung tjej med heltidsjobb, nyopererad sjuk-skriven man och två småbarn startar ideell barnfestival på icke existerande fritid. Metro tar reda på hur hon tänkte'

('Åsa: Jag tänkte inte')

Efter Tio med Malou kommer bjuda in Åsa och någon av de medverkande artisterna till sin morgonsoffa.


TV4 Nyhetsmorgon utse henne till årets hjälte.




Med ett ideellt "rädda barnen" projekt och en inbillad verbal förmåga trodde jag att det hela skulle bli tämligen enkelt.

Jag hade fel. Ingen av mina fantasier blev verklighet. Jag blev mer och mer desperat.

Påpekandet att Steffo liksom jag är östgöte ignorerades. Att programledaren Jenny heter Ström-stedt och Mathias spelar el-gitarr ansågs långsökt.


Tidningen Metros målgrupp (25-30 åringar) "är inte intresserade av barnkultur" förklarade de på redaktionen.

DN hörde inte av sig efter varken mail eller telefonsamtal.

Jag funderar på om upplevelser för barn är väldigt ointressant (icke lukrativt) eller om det varit annorlunda om jag ljugit och sagt att Håkan och Carola var med?


Som ganska ofta gick jag in i uppgiften med en övertro på min egen förmåga.

Jag har dock fortfarande en förhoppning om att någon av de större dagstidningarna kommer nämna festivalen i lördag eller söndags-bilagorna.

Oavsett tror jag det kommer att komma mycket folk.


De tre Bolibompa-profilerna ovan är festival-konferencierer.

För att komma in på konserterna behöver man köpa biljett. De mindre aktiviteterna är dock gratis. Tex den här trolkarlen:


Om du tänkt komma och inte vill riskera att bli utan biljett kan du förköpa dem på TICNET eller i den eminenta barnboks-butiken BOKSLUKAREN på Mariatorget.

KONSERT-PRISER:
 TICNET & BOKSLUKAREN:   VUXEN 120 / BARN 70 
 PÅ PLATS:   VUXEN 100 / BARN 60  

BRÖDERNA LINDGREN blir tio man denna konsert:


JOHANNA WESTMAN OCH KÖKSKVARTETTEN spelar också:


På lilla scenen kan man se LEKISJAZZ:


Det var det. Nästa inlägg blir om lillebror. Som vid detta lag helt tappat tilltron till min försenade annons-serie. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar