söndag 18 september 2011

ÄNTLIGEN TILLBAKA I SNICKARBYXORNA


Äntligen är vi tillbaka i sågartagen. Började med att ta död på en älskling. Vilket var en enorm befrielse. 

Min fixa idé om att stegen absolut skulle vara avtagbar (så att man kunde använda sänggolvet som teaterscen) och snedsågad nedtill (så att man kunde dra ut lådorna även när stegen var på) var korkad.

KORKAD STEGE:


Trots flera veckors tankeverksamhet kunde vi inte komma på ett tillräckligt smart och snyggt sätt att fästa stegen utan att skruva fast den.

Innan sommarlovet tröttande Ida och sa att vi lika gärna kunde ha en fast-skruvad stege. Som vi hade tänkt från början. Jag vägrade som vanligt att ge med mig.


Under sommarlovet tog jag mitt förnuft till fånga. I onsdags fimpade vi helt sonika stegen upptill och nedtill. Gjorde rundade, klättervänliga hörn. Därefter kontursågade vi stegens ena sida med hjälp av sticksågen.



I slutet sågade vi bort milimeter i omgångar. Till slut satt den som handen i handsken mot sängbotten och övervåning-ens golv.





FRÅN KORKAD TILL SMART:


Nu ska den bara sandpappras, målas och skruvas fast så den sitter säkert och rakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar