torsdag 5 maj 2011

TELEMAN-EFFEKTEN

Ett tag sedan. Sitter på jobbet. Går in på bloggens baksida. Ser att statistik-pelaren har skjutit i höjden. Förmodar att det har med Facebook att göra.

Någon med många "kompisar" måste ha tipsat. Eftersom jag inte har Facebook vet jag inte vems förtjänst det kan vara. Snart stillas min nyfikenhet.

Inom kort kommer ett mail. Det är från Nina. Hon bifogar en avslöjande skärmdump. Det visar sig vara illustrations-tävlingen Kolla's egna glädjespridare som länkat. Vad roligt tänker jag!


Dagen efter är jag på invigning av utställningen C/O Illustration på Biblioteksgatan.

En tjej med bush-associerande hår står böjd över en tavla. När man talar om trollen. Telemannen (jag menar kvinnan). I Facebook-världen hade jag varit en vän. I verkligheten är jag en bekant.


Hon skrattar när hon får syn på mig. Skrattar tillbaka (vet dock inte riktigt vad vi skrattar åt). Vi kramas. (Är osäker på om vi gjort det om det inte hade varit för bloggen). Säger tack för att hon tipsat om den. Vi pratar om den. Pratet övergår i annat. Sen hejdå.

Åker hem. Kommer att tänka på meningen om påhitt. "Bloggen är jättekul, men man fattar ju såklart att vissa saker är påhittade".


Har inte tänkt på eller insett att folk som inte känner mig kan tro att jag är hittar på saker. Börjar tänka på ett inlägg om ärlighet, påhitt och skoj.

---
Vän = Nära bekant vars relation till denna präglas av positiv kontakt, ömsesidig tillgivenhet och tillit.

Bekant = Person man känner i någon grad, dock relativt ytligt.

1 kommentar:

  1. Helena! Jag sa det där med påhitt apropå att din mamma trodde att allt du skrev inklusive fotokollage var absolut sant! Jag gick iofs också på Berghs-reportaget och trodde att det var helt sant.
    Roligt att du tyckte att mitt hår liknade Kate Bush. Nu har jag precis klippt mig och liknar Patti Smith. Bättre det än Robert Wells.
    Kul också att det numera finns något som heter "Teleman-effekten".
    /S. Krattet

    SvaraRadera