tisdag 10 maj 2011

MAN TAGER VAD MAN HAVER

Ida hade sedan länge, på inrådan av klasskamraten Steffi, köpt biljett till begåvade flummot och hipsterpojken Sufjan Stevens utflippade konsert på Cirkus. Jag blev barnvakt. 


Skulle på fest vid fem-tiden. Frances ville följa med. Det hade hunnit bli kyligt. Hennes röda regnjacka var för tunn. Försökte få på henne en av mina koftor. Det blev gråt-motstånd. Den var "för lång" och dolde "för mycket av min blommiga klänning".

Klippte två hål i en tub-halsduk. På väg till 4:ans buss blev vi stoppade 2 gånger. Ett par gamla tanter "Vilken tjusig klänning du har lilla flicka!". Mamma med barnvagn "Nä men, vilken varm och skön klänning!". Jag mycket nöjd.

(Frances trillade från en bänk tidigare i veckan. Landade på ansiktet. Därav skrapsåren).


Festen var för festlig. En hel historia i sig. Två föräldrar kombinerade inflyttningsfest med båda barnens födelsedagskalas. Sunsun 5 år med korvballongs-hatt.


Under kvällen sattes Frances fördomar i gungning. Senaste tiden har hon börjat säga - i min värld - idiotiska saker. "Killar har kort hår, tjejer har långt". "Jag vill inte ha jeans, jeans är för killar". 

Sunsuns lillasyster Angus, som Frances först kallade honom, är en bestämd 3-årig lillebror med integritet och fördomsfria föräldrar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar