torsdag 3 mars 2011

LANDET NARNIA

Både Andreas och Ida har en tendens att inte få "arslet ur vagnen". Det skriver jag inte för att vara taskig. Det är fakta. Båda är smarta och begåvade, men relativt handlingsförlamade. Jag skriver relativt eftersom jag jämför med mig själv. Jag är irriterande åt andra hållet. Jobbigt hetsig.


Varvar med bilder. Annars orkar man inte läsa all text. Här Andreas i Grönans spegelhus.


(Camilla & Ida. Poängen med detta inlägg är att jag har beställt två glashyllor till badrummet. Redan långdraget och ovidkommande. Verkar omöjligt för mig att skriva korta inlägg). 


Andreas är själv förvånad över denna extrema egenskap han besitter (eller saknar rättare sagt). För ett par veckor sedan - mamma och jag på telefon:

- Helena, jag har funderat på en sak.
- Jaha? (åh, va är det nu då..)
- Vilka egenskaper har Andreas egentligen ärvt av mig?
- Jaa du...det vet jag inte på rak arm. Vaddårå?
- Näe. Jag bara undrade. Jag kan nämligen inte komma på någon.
- Snäll?
- Jamen. Det var inte så jag menade, fattar du väl?
- Jag fattar. Men jag vet inte vad jag ska säga ärligt talat. Okej om ni båda var extremt musikaliska tex, men ni är ju båda snudd på tondöva. Haha, det var sjukt kul sagt av mig, haha. Kanske är det det han ärvt, tondövhet? 
- Det var inte kul.
- Näe näe visst. Ärligt talat. Du är jättedålig på både dator och matte, så jag vet faktiskt inte. Låt mig fundera så ringer jag när jag kommer på nåt, okej?
- Okej, hejdå.
- Hejdå.


Över Andreas matbord hänger en Bumlinglampa. Glödlampan har gått sönder. I fredags kom Andreas och Fralle till Woo. Han berättar att glödlampan är sönder. Han säger med allvar i rösten att det känns som han måste ta en veckas semester för att kunna planera och verkställa inköpet av en ny.


Blir irriterad och visar honom en av "två-barn-chefens" två bloggar. Andreas scrollar i chock. "Det här övernaturligt för mig. Hur kan man vara så effektiv...?!" 


Chefen har köpt ny våning. Köket ska flyttas till vardagsrummet. Alla ledningar ska dras om. El, gas och vatten. Gamla köket ska bli sovrum. Badrummet dubblas i storlek. Dörrar ska flyttas. Väggar ska rivas och byggas upp någon annanstans.

Här en bild från våningen och länken till bloggen: Ringvägen 133.


Chefen har satt ihop ett team av hantverkare. Varje dag innan jobbet och efter lämning av två pojkar på dagis, åker hon och instruerar hantverkarna och kollar av att allt fortlöper som planerat. Det ska vara prisvärt, bli perfekt och gå snabbt.


Idas stjärt sitter som sagt också fast. I badrummet i sin lägenhet har hon tex ett pyttelitet handfat med en stor spegel ovanför. På den lilla kanten har en hög med bråte trängs om kvadratcentimetrarna sedan hon flyttade in för ett år sedan.  Tvål, tandkräm, hårspännen, smink-rondeller, och nu även målarpenslar.


Med risk för att verka självgod (ja jag vet att jag har den tendensen, Bella påminner mig alltid lika kärleksfullt innan jag hinner glömma). Hade det varit jag, hade jag gått till Ringströms och beställt två glashyllor. Klara att hämtas upp samma vecka jag flyttat in.


Går förbi glasmästare Ringström varje dag på väg till jobbet. Från Östgötagatan ser det väldigt litet ut. Ett enmansföretag antar man kanske. Skenet bedrar. 


Det är tyst och öde när du kommer in. Om det är första gången vet du inte att chefen sitter längre bort i det gula rummet med dörren på glänt. Han syns inte eller hörs inte. Men du känner hans närvaro på lukten. Det luktar inrökt. Jag tycker det luktar gott. Trivsamt inrökt. 


Han heter Göran. Han är släkting till Nils-Petter Ringström som grundade företaget 1886. Han inger respekt. Han säger inga onödiga ord. Jag beställer två glashyllor till Idas badrum. Jag säger att jag är fascinerad över hur han har det. Att man blir förvånad över hur litet men stort det är. Frågar om jag får fota till bloggen.


Det får jag. Han säger att han inte kan något om datorer. Att jag ska gå upp på övervåningen och ge adressen till en som heter Peter. Jag vågar fråga om han vill vara med på bild. Innan han hinner svara råder jag honom till att säga nej. "Jag hatar folk som vill ta kort på mig och lägga upp på internet. Om jag vore du skulle jag definitivt säga nej". Han säger nej.


Går upp på övervåningen. Där finns en matsal. En massa killar och gubbar äter lunch. Där finns också en altan, ett tvätt och omklädningsrum, stor glasverkstad, kontor mm. På innergården nedanför finns ett jättestort glaslager och utställningsrum för kunder. På sommaren är gården helt fantastisk. En solig dag är den magisk.   


Imorgon ska jag hämta upp Idas glashyllor och be Peter visa Göran bloggen. 

1 kommentar:

  1. Ringströms, ja. De känner vi genom dagis och skola.

    SvaraRadera