lördag 19 februari 2011

ÄR DET MIG ELLER DIG DET ÄR FEL PÅ?

Rolf.

Jag blev jätteglad i går kväll när du ringde upp mig efter det långa mail jag skickat till dig. Efter att vi avslutade vårt nästan en timme långa samtal, förbyttes dock glädjen till nedstämdhet.

En olustig känsla i kroppen infann sig…
Jag var inte alls förberedd på att bli misstänkliggjord och förhörd på det sätt jag upplevde att jag blev.
Efter min presentation av mig och min vän författaren Thomas Lindblad trodde jag, uppenbarligen i min enfald, att du skulle ringa upp mig, med samma glädje och nyfikenhet på mig och Thomas, som jag på er och era ofattbara 400.000 leksaker i original-kartonger från 50-80-talet.


Istället för att bli misstrodd för någon som vill sko sig på er välgörenhets-verksamhet, trodde jag naivt nog att jag skulle bli bemött ungefär så här:


"Hej Helena, vad kul att du hittat oss! Och vilken fin butik du verkar ha haft! Det låter jättespännande att träffa dig och den välrenommerade plast-experten Thomas Lindblad. Vi vill gärna ta del av era synpunkter och er kunskap, som du säger tror skulle kunna hjälpa oss att få mycket mer pengar för våra produkter och därmed också mer pengar för oss att ge till välgörande ändamål. Kom gärna och hälsa på så fort ni har tid, så tar vi en kaffe ihop!"


Misstänksamhet är en av de egenskaper hos människan som gör världen till en sämre plats att leva på. Rädsla en annan. 
Min mamma är från Italien. Där har misstänksamheten, de senaste årtiondena, ökat fortare än den har i Sverige. Av många orsaker. Abetslöshet, ökade samhällsklyftor, korrupta politiker och deras omdömeslösa utnyttjande av systemet.


I somras blev en kvinna misshandlad på öppen gata i Neapel. Hon blev lämnad liggandes i nästan en timme innan någon gick fram.
De förbipasserande trodde hon var en tjuv. Trodde att hon spelade avsvimmad för att själv kunna råna eller ta plånboken från den som försökte hjälpa. Hon var romsk. Romer, som du säkert vet, har inte samma värde som de flesta andra etniciteter, varken i Sverige eller i Italien. När den första hjälpande handen lades på hennes kropp var det för sent. Döden kom av inre blödningar som hade kunnat stoppas om folk inte varit så misstänksamma.


Din misstänksamhet mot mig igår, gjorde att mitt skratt fastnade i halsen. Jag tappade lusten att ha någonting med era leksaker att göra.



1 % av 400.000 leksaker är 4.000 leksaker. Mellan-skillnaden att sälja dessa för ett snittpris på 250 kronor styck, istället för 10 kronor är närmare en miljon. En miljon kronor extra till välgörenhet.

Jag önskar er uppriktigt lycka till.

Med Vänliga Hälsningar Helena Viale



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar