måndag 17 januari 2011

TRODDE FÖRST DET VAR IB

Mina lördagsinköp sträckte sig till två bra saker att ha. Ett, en plåtburk av Lena och Al Eklund. Jag samlar lite på dem. Eller, jag har fyra hemma. Bella blev avundssjuk när hon såg vad som plötsligt låg i min varukorg.

Efter att ha haft second hand butik i fem år (Model 70 på Åsögötan i Sthlm) har jag utvecklat en sensationell blick för att effektivt scanna av en second hand butiks utbud. Jag sa till Bella att hon skulle få burken om det var en dublett av de jag har hemma. Det var det inte. (Betalade 10 spänn, går för mellan 200 till 400 kronor på Tradera beroende på storlek och skick).


Dessa hade jag redan hade hemma:


Hittade också denna bok som jag aldrig sett tidigare. Blev väldigt glad för det. Den är skriven av en Birgitta Yavari och handlar om när hon mötte Jesus. Jag köpte den för illustrationernas skull.



Trodde först det var Ib Thaning (stor 70-tals illustratör) men hittade inte någon bildbyline någonstans vilket gjorde mig misstänksam. Googlade på författarens namn och insåg att det var Birgitta själv som hade tecknat.



I en artikel i den kristna tidningen Dagens nätupplaga hittar jag en artikel om denna begåvade illustratör som sedan 1977 tydligen bor i Jerusalem. "På 70-talet målade Birgitta Yavari in sig i svenska folkets hjärta. Idag lever hon för att berätta om Gud, Israel och Kärleken".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar